4 tips til stærk komposition i tegning og maleri

En af de allervigtigste elementer i at få dine tegninger og malerier til at gøre indtryk og se professionelle ud er at du får skabt en god komposition, helt inde kernen af dit motiv. Men samtidig er dette også et element i kunsten som du meget let kan overse i jagten på for eksempel at “få det til at ligne” og dit valg af materialer.

Komposition vil sige hvordan du fordeler de forskellige elementer og former på fladen i dine tegniger eller malerier. I min egen kunst er det noget jeg har været optaget af helt siden begyndelsen, da jeg begyndte at tegne og male mere seriøst, i starten af 90´erne.

I mit arbejde med komposition har jeg destilleret 4 hovedområder ud, som det er stærkt at tænke i, både hver for sig og kombineret, i arbejdet med at skabe smukke og fængende kompositioner. Fælles for disse områder er at de hver især udgør to “poler”, to modsætninger, som det er vigtigt at eksperimentere med og finde sin egen vej i dem. Nedenfor gennemgår jeg hver af disse fire områder af arbejde med komposition.

Lys og Mørke

Det første og vigtigste sæt  er forholdet i dine billeder mellem lys og mørke, på den helt store klinge, så at sige. Hvor meget fylder det lyse og henholdsvis mørke i dit billede? Jo mere de mørke elementer fylder, jo mørkere en karakter har dit billede generelt, og jo mere de lyse elementer fylder, jo lysere en karakter har dit billede. Det lyder jo indlysende, men er noget man nemt overser at tænker over.

Variation og Gentagelse

I dine billeder er det også rigtig vigtigt at være bevidst om hvilke former du bruger i dit billede, og om der er en rytmiske gentagelse af dem i en eller anden grad. At gentage former i dine billeder kan skabe harmoni og energi i dine kompositioner. Allerede her begynder arbejde med at flette dine overvejelser om lys og mørke ind på en gennemgribende måde.

Enkelthed og Kompleksitet

Har du mange elementer i dit billede? Eller få? Mængden af forskellige elementer i dit billede har en afgørende effekt på dets fremtræden. Ofte vil man opleve at billeder med mange elementer er mere komplicerede at se på, hvor billeder med få elementer har en ro og enkelthed at kigge på.

Symmetri og Asymmetri

Der er stor forskel på om dine billeder “spejler sig” på den vandrette eller lodrette akse og skaber symmetri eller om de er mere asymmetriske og uens i f.eks højre og venstre side af billedet. Arbejdet med netop dette element ser du også en kæmpe forskel på i billeder fra forskellige dele af verden, ned gennem kunsthistorien. Symmetriske billeder kan for eksempel være et portræt set forfra, med personen placeret midt i billedet, og klassisk eksempel på en mere asymmetrisk, men stadig figurativ komposition kan være et varieret landskab, hvor der er vidt forskellige elementer i billedet fra højre til venstre side af fladen.

Synergi

Alle disse elementer af komposition udspiller sig foran vores øjne hele tiden i det virkelige liv, og du kan træne din opmærksomhed på dem og tage det med ind i dine billeder. Prøv at åbne dine sanser til komposionens forunderlige verden, næste gang du skal skabe en tegning eller et maleri, og i det virkelige liv.

Lær at arbejde med komposition i dine tegninger og malerier

På min online Klassisk Tegne- og Maleskole har jeg et dybdegående kursus i kompostion, Intuitiv Komposition hvor du lærer effektive teknikker til at skabe smukke kompositioner og hvordan du omsætter det til konkrete resultater i dine tegninger og malerier. Du lærer på dette kursus alt det bedste jeg har arbejdet mig frem til gennem langvarigt arbejde med kunsten, helt tilbage siden 1992.

På dette kursus gennemgår jeg grundigt de ovenstående kategorier og lærer dig hvordan du kan styrke dit arbejde med hver enkelt af den og smelte dem sammen til dit eget helt unikke kunstneriske udtryk.

Læs mere om online Klassisk Tegne- og Maleskole her.

De bedste kreative hilsner,

Ida Andersen Lang